03 June 2009

KHIDMAT NEGARA TANGGUNGJAWAB BERSAMA

Aku, seorang insam
dilahirkan di tanah air, Malaysia
dikelek, dididik diasuh
penuh dengan kasih sayang dan tanggungjawab
moga menjadi generasi berjasa dan berjaya

Aku, anak Malaysia
sebuah Negara berbilang kaum yang aman dan harmoni,
ada melayu, cina, India dan pelbagai bangsa lain
punyai ciri, watak dan budaya tersendiri,
betapa uniknya rakyat Negara bertuah ini.

Aku, pelatih khidmat Negara,
aku datang dari setiap ceruk Malaysia,
berkumpul, berhimpun,
meninggalkan keluarga tercinta,
demi merealisasikan impian Negara,
membentuk generasi berguna kepada agama, bangsa dan Negara

aku hadir di sini, kerna aku insan terpilih
menabur bakti demi bumi tercinta
kedaulatan, kemakmuran dan keharmonian
yang selama ini dibina nenek moyang kita
perlu dipertahankan semoga kekal selamanya,
agar generasi selepas ini
kecapi nikmat yang tiada taranya

kini, usiamu semakin meningkat,
ayuh rakan-rakanku,
perjuanganmu di sini baru bermula,
marilah sama-sama kita memberikan komitmen yang tinggi
agar misi kita berjaya
Satu semangat
Satu hasrat
Satu tekad,
KHIDMAT NEGARA, Tanggungjawab bersama.

Qiuzandria Shamizan
27/12/2004
Kem Bakau Resort

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf sebab tersalah post karya yang 1st dulu, actually, ini lah yang merupakan karya pertama hasil tulisan saya. Saya pun ingat-ingat lupa tentang bila sebenarnya sajak ini tercipta. Yang saya ingat, saya diberikan penghormatan oleh Pengarah Kem Bakau Resort untuk mendeklamasikan sajak ini di Majlis Tamat Kursus bagi PLKN Kumpulan 1 Siri 2 Tahun 2005. Sebab itulah saya ingatkan sajak ini yang terakhir dicipta sewaktu di kem, selepas saya check semula, rupanya inilah hasil karya saya yang pertama. Selamat Membaca kepada semua.

No comments:

Post a Comment