03 June 2009

AKU MASIH DI SINI KESEORANGAN

Aku masih di sini keseorangan,
menanti, mencari, membawa diri,
dimanakah harusku pergi,
ke mana langkah kaki ini,
harus kuteruskan jua,
agar kebahagiaan terus kekal dalam diri

aku masih di sini, keseorangan,
mengapa aku harus begini,
mengapa harusku pendamkan lagi hasrat hati ini,
bukan salahmu, sayang,
aku yang tidak tahu, bagaimana harusku luahkannya,
aku takut kau tidak dapat menerimaku.

aku masih di sini, keseorangan,
setiap detik, saat dan masa berlalu,
tak ku jemu memandang wajahmu,
biarpun kau jauh di sana,
biarpun kau tiada di depanku,
keayuan wajahmu terus kekal dalam dirimu,
matamu yang galak,
hidungmu yang mancung,
kulitmu putih dan gebu,
membuatkan hati ini berdegup setiap saat memandangmu

aku masih di sini, keseorangan,
penantian suatu siksa yang menyakitkan,
adakah aku telah ditakdirkan sebegini,
bercinta dan berpisah, seakan menjadi lumrah hidupku,
aku ingin mendampingimu, tapi ku takut,
kadangkala pula ku rasa malu bertentang mata denganmu.

aku masih di sini, keseorangan,
aku cemburu, iri hati, marah,
bila ku lihat kau bersama insan lain, 
aku sedar akan kelemahanku,
dan aku sedar segala kekuatan yang ada pada diriku,
tapi apalah guna kekuatanku dan kelemahanku,
jika kau tidak dapat menerima diriku

aku masih di sini, keseorangan
Setiap kali ku melihat kau tersenyum, aku turut tersenyum gembira,
hanya insan yang pandai menilai dapat ketahuinya,
yang istimewa padaku hanyalah kamu,
diriku ini tidak akan keseorangan lagi
andai kau terima cintaku ini

Qiuzandria Shamizan
01/01/2005
Kem PLKN Bakau Resort

Merupakan karya pertama saya semenjak memasuki bidang penulisan sajak. Sebelum ini saya hanya aktif bersajak dan membacakan hasil-hasil karya Penulis terkenal dan Sajak ciptaan guru saya di sekolah.

Tanggal pada tarikh ini, ketika saya berada  di Kem Bakau Resort, Kerteh, Terengganu sebagai pelatih Wira PLKN, saya telah menghasilkan karya ini. Seakan satu azam baru kepada saya sebagai seorang penulis. Angin bayu tepi pantai membantu pena di tangan mencipta sajak ini.

No comments:

Post a Comment